Terug
Sleepregie en grondverkeersleiding in dezelfde ruimte

Sleepregie en grondverkeersleiding in dezelfde ruimte

Verkeerstoren

Onderzoek
31DEC2020
Planning
Implementatie
Evaluatie

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol onderzoeken of sleepregie naar de ruimte van grondverkeersleiding in de verkeerstoren kan worden verplaatst om de onderlinge communicatie en coördinatie te verbeteren. Hiermee verminderen we de kans op veiligheidsincidenten op de grond.

  • 39. Poging tot opstijgen vanaf taxibaan

    Op 6 september 2019 is een vliegtuig bijna gestart vanaf een taxibaan in plaats van de Zwanenburgbaan. Dit incident hebben de ISMS-partners gezamenlijk onderzocht. Er is een taskforce samengesteld die onderzoek doet naar maatregelen die het risico op een start vanaf een taxibaan in het donker verminderen. Enkele maatregelen om herhaling te voorkomen zijn meteen ingevoerd. Zo is de standaard taxiroute in het donker aangepast en is de locatie gemarkeerd als hotspot, waarmee we piloten en luchtverkeersleiders vragen extra alert te zijn. Daarnaast is ook de markering richting de startbaan verduidelijkt.
    De taskforce werkt structurele maatregelen verder uit.

    Onderzoek
    20MEI2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 38. Navigatie- en surveillancesystemen in grondvoertuigen

    Schiphol en haar partners onderzoeken de invoering van navigatie- en surveillancesystemen van voertuigen die op het luchtvaartterrein rijden, om de kans op runway incursions te verminderen.

    Onderzoek
    31DEC2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 3. Verbeteren van de benaming van de taxibanen

    Schiphol en haar partners zijn bezig met het verbeteren van de naamgeving van bepaalde taxibanen. Met herziene namen verbeteren we de consistentie in ons taxibanensysteem. Hierdoor is de kans op fouten en misverstanden door gelijke of verwarrende naamgeving kleiner.

    Onderzoek
    Planning
    Implementatie
    31DEC2020
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 4. Afwijkingen door grondpersoneel

    De ISMS-partners hebben onderzocht waarom grondpersoneel op de platforms en dienstwegen zich niet altijd aan de regels en voorschriften houdt. Uit dit onderzoek blijkt dat meerdere factoren een rol spelen. Om dit te verbeteren, zijn inmiddels acties gedaan die we op korte termijn konden implementeren. Zo zijn alle voertuigen die op het luchtvaartterrein rijden uitgerust met stoelriemen en handsfree communicatiemiddelen. Ook gelden er striktere regels voor toelating tot airside. De veiligheidsverbeteringen voor de lange termijn zijn op dit moment verder uitgewerkt en worden geïmplementeerd.

    Onderzoek
    01MRT2019
    Planning
    Implementatie
    31DEC2021
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 5. Convergent starten en landen

    Een doorstart is een standaardprocedure. Wanneer een vliegtuig onverhoopt een doorstart moet maken, kan het in conflict komen met het vertrekkende vliegverkeer als er een convergente baan in gebruik is. Samen met haar partners heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onderzocht hoe we de veiligheid van deze procedure verder kunnen vergroten. Een van de belangrijkste uitkomsten is timing; met voldoende tijd tussen een landend en opstijgend vliegtuig op een convergente baan kunnen we het risico op een conflict verder verkleinen. Dit wordt nu verder uitgewerkt zodat we dit kunnen toepassen in de praktijk.

    Onderzoek
    31MRT2020
    Planning
    31DEC2020
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 7. Trajectory prediction

    Onder de naam Single European Sky ATM Research (SESAR) verbetert de Europese Unie het gebruik van het Europese luchtruim. Als onderdeel hiervan onderzoeken Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en haar partners een verbetering van de planningssystemen zodat de voorspelbaarheid van vliegroutes toeneemt. Hiermee vermindert de kans op veiligheidsincidenten in de lucht.

    Onderzoek
    01JAN2026
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 8. Navigatietechnologie

    Onder de naam Single European Sky ATM Research (SESAR) verbetert de Europese Unie het gebruik van het Europese luchtruim. Als onderdeel hiervan worden naderingen op basis van satelliettechnologie (RNAV) op Schiphol geïmplementeerd. Hiermee kunnen vliegtuigen een RNP Approach uitvoeren. Dit is een driedimensionale manier van GPS-navigatie naar een landingsbaan. Sinds 7 november 2019 kan deze RNAV-technologie op vier landingsbanen op Schiphol worden toegepast. Deze navigatietechnologie maakt vliegroutes van naderende vliegtuigen meer voorspelbaar. Hiermee vermindert de kans op veiligheidsincidenten in de lucht.

    Onderzoek
    Planning
    01JUL2018
    Implementatie
    01JUN2021
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 9. Verbeterde toegang tot de Schiphol TMA

    In het kader van de herziening van het Nederlandse luchtruim onderzoeken het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en andere partners verbeterde mogelijkheden om het luchtruim rond Schiphol in te vliegen. Dit wordt onderdeel van de ontwikkeling van het operationeel concept. Het vergroot de voorspelbaarheid van vliegroutes van naderende vliegtuigen en zorgt voor een gelijkmatigere verdeling van de verkeersbelasting. Hiermee vermindert de kans op veiligheidsincidenten in de lucht.

    Onderzoek
    31DEC2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 12. Follow the Greens

    Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) onderzoeken ‘Follow the Greens’. Dit is een set van groene lampen in de taxibanen die piloten naar de juiste gate leiden. Daardoor hoeven verkeersvliegers geen kaarten te raadplegen. Bovendien vermindert de werklast voor grondverkeersleiders en ontlast het de intensief gebruikte frequentie waarop de grondverkeersleider contact heeft met de vliegers die taxiën. Dit verbetert de coördinatie op de luchthaven en vermindert de kans op veiligheidsincidenten op de grond en runway incursions.

    Onderzoek
    Planning
    01JUN2026
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 14. Runway Status Lights

    Schiphol en haar partners onderzoeken de invoering van Runway Status Lights (RWSL). Dit is een serie rode lampen in het wegdek die automatisch aangaan om piloten en bestuurders te waarschuwen voor andere vliegtuigen of voertuigen op de start- en landingsbanen. Dit hulpmiddel vermindert de kans op runway incursions.

    Links:

    Onderzoek
    13DEC2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 15. Bouw van een nieuwe pier

    Schiphol bouwt een nieuwe pier met acht gates voor zowel widebody als narrowbody vliegtuigen. De A-pier ligt in het zuidwestelijke deel van de luchthaven, naast de Kaagbaan (06/24). De nieuwe pier vergroot de gatecapaciteit en ontlast de gateplanning, waardoor de kans op veiligheidsincidenten op de grond vermindert.

     

    Onderzoek
    Planning
    01JAN2017
    Implementatie
    31DEC2020
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 16. Voltooiing dubbel rijbaanstelsel

    Rond Schiphol-Centrum ligt een dubbele taxibaan, met uitzondering van taxibaan Quebec, die enkelbaans is. Schiphol en haar partners gaan deze taxibaan verdubbelen naar een tweebaansweg. Daarmee verbeteren we de operationele voorspelbaarheid, uniformiteit en grondcapaciteit. Dit verkleint tevens de kans op veiligheidsincidenten op de grond. De dubbele taxibaan integreren we in de routes van taxibanen Alpha (met de klok mee) en Bravo (tegen de klok in). De verdubbeling van taxibaan Quebec vindt plaats in drie fases: 1A, 1B en 2. De eerste fase 1A is nu in uitvoering. Fase 1B is in planning. Hiermee wordt de beoogde verdubbeling gerealiseerd.

    Opposite traffic in SW corner – with (right) and without (left) dual taxiway Q

    Opposite traffic in SW corner – with (right) and without (left) dual taxiway Q

    Doubling of the Quebec Taxiway

    Congestion in SW corner – With (right) and without (left) dual taxiway Q

     

     

    Onderzoek
    Planning
    18SEP2018
    Implementatie
    31DEC2021
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 22. Voertuigen en grondafhandelingsmaterieel delen

    Schiphol en de grondafhandelaren onderzoeken de mogelijkheden voor afhandelmaatschappijen om grondvoertuigen en materialen te delen. Hiermee verminderen we het aantal bewegingen van dit soort voertuigen zoals trappen en bagagekarren en staat er minder materiaal geparkeerd op de platformen. Daardoor vermindert de kans op veiligheidsincidenten op de grond.

    Onderzoek
    01JUL2021
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 24. Sleepregie en grondverkeersleiding in dezelfde ruimte

    Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol onderzoeken of sleepregie naar de ruimte van grondverkeersleiding in de verkeerstoren kan worden verplaatst om de onderlinge communicatie en coördinatie te verbeteren. Hiermee verminderen we de kans op veiligheidsincidenten op de grond.

    Onderzoek
    31DEC2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 29. Last-minute baancombinatiewisselingen en complexiteit door baancombinatiewisselingen

    Baancombinatiewisselingen die op het laatste moment plaatsvinden, zorgen voor een verstoring van de verwachte vluchtafhandeling bij zowel piloten als luchtverkeersleiders. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol hebben maatregelen ontwikkeld waarmee zij het aantal last-minute baanwijzigingen en de bijbehorende risico’s verder verminderen en zo veiligheidsincidenten in de lucht en op de grond kunnen voorkomen. Zo veranderen we niet meer van landingsbaan als een vliegtuig al in het naderingsgebied van Schiphol is. En zetten we twee startbanen in wanneer dat nodig is voor een stabiele verkeersstroom. Ook zijn maatregelen ontwikkeld waarmee we meer voorspelbaar baangebruik en een meer voorspelbare verkeersstroom creëren. Hierbij zijn verbeterde planningssystemen zoals Arrival Management en Collaborative Decision Making geïmplementeerd. Het percentage last-minute baancombinatiewisselingen wordt nauwgezet gemonitord.

    Onderzoek
    20JUN2019
    Planning
    Implementatie
    30SEP2021
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 30. Intersectie N2/E6 richting de Aalsmeerbaan

    Vliegtuigen die de route naar het begin van de Aalsmeerbaan (18L) volgen, passeren de intersectie N2/E6. Op dat punt moet het taxiënde verkeer de Buitenveldertbaan (09) oversteken. Schiphol en haar partners leggen een verlichte stopstreep aan om te voorkomen dat vliegtuigen die onbedoeld rechts afslaan via de Buitenveldertbaan richting het startende verkeer taxiën. Hiermee verminderen we het risico van runway incursions.

    Onderzoek
    01MRT2019
    Planning
    Implementatie
    31DEC2022
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 31. De Kaagbaan oversteken

    Wanneer vliegtuigen van en naar het Sierra platform taxiën, steken zij de Kaagbaan (06/24) over. Om de risico’s van mogelijke runway incursions zo laag mogelijk te houden, hebben Schiphol en haar partners onderzocht hoe deze oversteek veiliger kan. Daarbij hebben we onder meer gekeken naar alternatieve taxiroutes van en naar het Sierra platform. Op basis van het onderzoek is besloten dat vliegtuigen gebruik gaan maken van een nieuw aan te leggen kruising ter hoogte van Sierra 1. Doordat niet langer overgestoken wordt op een ‘high energy point’ neemt het risico van baankruisingen af.

    Onderzoek
    20SEP2019
    Planning
    Implementatie
    31DEC2024
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 32. Risico’s van begeleid slepen verminderen

    De ISMS-partners hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar een veiligheidsincident in 2018 tussen een gesleept vliegtuig en een marshaller in het veld. Naar aanleiding hiervan hebben Schiphol en partners al enkele maatregelen genomen zoals aanscherping van de procedure om de risico’s van begeleid slepen verder te verlagen. Daarnaast verminderen we de noodzaak om sleepbewegingen te begeleiden. Hierdoor neemt het risico op veiligheidsincidenten met begeleide sleepwegingen af.

    Onderzoek
    03DEC2018
    Planning
    20JUN2019
    Implementatie
    31DEC2020
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 34. Zuidelijke starts vanaf de Zwanenburgbaan

    De ISMS-partners hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar een runway incursion waarbij een vliegtuig toestemming kreeg om de Zwanenburgbaan (18C/36C) op te rijden, terwijl een ander toestel toestemming had om te starten in zuidelijke richting. Uit het onderzoek kwamen verschillende maatregelen om het risico van onjuist oplijnen te verlagen, waaronder het verbeteren van de zichtlijnen vanuit de verkeerstoren. We doen nader onderzoek naar de werkwijze en procedures bij het starten vanaf de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting (18C). De maatregelen worden verder uitgewerkt.

    Onderzoek
    28NOV2019
    Planning
    Implementatie
    31OKT2020
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
  • 35. Pushback risico’s verminderen

    Op 15 februari en op 9 juli 2019 zijn twee vliegtuigen met elkaar in aanraking gekomen tijdens een pushbackmanoeuvre. De ISMS-partners hebben gezamenlijk onderzoek gedaan naar deze ongevallen. We hebben een taskforce samengesteld die mogelijke maatregelen om dit soort ongevallen te voorkomen verder heeft uitgewerkt. De taskforce heeft twee maatregelen ingevoerd om pushbackongevallen in de toekomst te voorkomen. Dit zijn aanpassing van de procedure van de lange pushback en van de verantwoordelijkheden van grondverkeersleiders en pushbackchauffeurs. Bij zowel de chauffeurs als de verkeersleiders zijn de risico’s in het pushbackproces specifiek onder de aandacht gebracht. Daarnaast zijn we op dit moment aanvullende maatregelen aan het uitwerken en implementeren.

    Onderzoek
    02OKT2020
    Planning
    Implementatie
    Evaluatie
    51, 50, 47, 45, 49,
Terug naar introductie